Skype ställer till problem på ett äldreboende i Skellefteå, en anhörig vill ha direktkontakt med en boende via en webbkamera, men personalen känner sig övervakad, övervakningen ger personal oro och ångest och Fackförbundet kräver ett totalstopp av Skype. Angriper Kommunal problemet på rätt sätt? Varför ger övervakningen dem oro och ångest? Är de inte stolta över det de gör? Vill de inte visa upp för omvärlden att de gör ett bra jobb? Behöver de mer resurser, bättre rutiner?

Se möjligheterna med Skype, att anhöriga pratar och bryr sig. Anhöriga som kanske bor många timmars resa bort, till och med på andra kontinenter. Alla de timmarna som inte peronalen är där finns det möjlighet för andra att via nätet kommunicera, sjunga en visa, läsa några nyheter och berätta vad som händer barn och barnbarn.

Om personalen är inne samtidigt som någon anhörig är uppkopplad i Skype så kan också personalen och anhöriga kommunicera med varandra direkt.

Läser alla kommentarer till Eric Erforss debatt Det pågår en tortyr av gamla och dementa människor i akutsjukvården.

Ta kontakt med huvudman, gå inte till media. Vad händer när en anhörig går till huvudman? Vården och omsorgen om de äldre behöver upp på högra nivå. Bemötande av andra människor, respekt handlar om så mycket mer än resurser. Det handlar om medmänsklighet, förståelse, värme och omsorg. Att våga säga till kollegor, anmäla arbetskamrater som är hårda och ibland sätter sig själva i första rummet och inte de personer som ska ha vård och omsorg.

Minnen från när jag lämnade morfar i ”omsorg” på visstidsboende och äldreboende. En kort tid fick jag möta underbar personal men med bristande rutiner och överlämningar gjorde mig mörkrädd. Morfar talade om för mig vilken personal som var bra och vilka han inte tyckte om. Han var tacksam och utlämnad. Fanns stunder jag funderade på att inreda ett rum hemma, att själv vårda honom de sista dagarna.

Det krävs resurser för att få plats, att vara tillräckligt många anställda på en avdelning för att hinna se och orka. Att ledningen är bra, att rutiner och processer stödjer personalen i sin verksamhet. Det handlar också om att ha sociala färdigheter, medmänsklighet och empati.