I kväll såg jag en tweet från Magnus Höij som fick mig att fundera.
Hörni på Restaurang Tranan! Lust att plocka upp luren? Jag vill boka ett bord.
— Magnus Hoij (@magnushoij) 28 januari 2013
Varför sitter han och väntar på att någon ska svara? Varför väljer han inte en annan restaurang som hittar telefonen när det ringer? Jag tror Magnus är grymt nöjd med Tranan, en av hans favoritrestauranger för annars hade han inte väntat. Tweeten skrev Magnus troligtvis efter en bra stunds sittande vid telefonen, när irritationen över att inte någon svarar växt till sig, utmynnande det i en liten irriterad tweet.
Att ringa och boka bord på restaurang är något jag undviker, det tar oftast lång tid innan de svarar om de alls svarar. Nu har några av mina favoritrestauranger i Jönköping börjat läsa sina mail flera gånger om dagen så och det är passar mig bra. Att slänga iväg ett mail och fråga om det finns bord några timmar senare, eller nästa vecka, och få snabbt svar är service.
En av de nyöppnade restaurangerna i Jönköping har kompletterat med bokningstjänst på webbsidan. Ändå smidigare. Slipper jag använda sig av mailen.
I en stenhård konkurrens, i tuffa tider gäller det att göra vad man kan med sin verksamhet. Att svara i telefon, på mail, en facebook-sida och se kunderna när de kommer in på restaurangen, hotellet eller i affären borde vara så självklart, så grundläggande för alla som jobbar på ett ställe.
Även en restaurang kan göra en nöjd-kund-enkät och arbeta med ständiga förbättringar, kunden i fokus. Fler nöjda kunder som leder till att öka försäljning.
Hoppas Tranan svarade så Magnus fick boka sitt bord.
Uppföljning boka bord
@magnushoij lite mycket att göra hela dagen. Tid, dag och antal? Med vänlig hälsning, Jonas
— Tranan (@Resttranan) 28 januari 2013
@resttranan Heja! Nu blev jag glad. Jag ville boka det runda hörn-bordet (för 8 personer) kl 11.30 den 7 februari. Funkar det?
— Magnus Hoij (@magnushoij) 29 januari 2013
Tack! RT @resttranan: @magnushoij det ordnar vi, jag mailar en bekräftelse så fort det är fixat. //Jonas (ping @lokkomotion)
— Magnus Hoij (@magnushoij) 29 januari 2013
Inlägg sex #Blogg100