SSWC-boken 2010

SSWC-boken 2010

Mitt bidrag till SSWC boken 2010 inför samband med Sweden Social Web Camp på Tjärö i Blekinge skärgård 13-15 augusti 2010 utkommer denna bok, med 591 sidor över 180 bidrag av många av lägrets deltagare.

IT med mervärde

Det senaste året ser jag dagligen lösningar som förenklar, är intelligenta och fyller ett behov. IT-lösningar som även gör livet enklare, lyfter och socialiserar mitt företagande och många andras vardag.

Informationsflödet ökar både i omfång och hastighet på våra digitala medier och en sanning som blir mer och mer aktuell är att ”syns du så finns du”. Med så många intressenter som rör sig i den digitala världen är det av yttersta vikt att vara aktiv och dra nytta av de möjligheter detta media ger. Kraven på resurser för att synas och se är betydligt mindre nu än jämfört med de äldre traditionella kanalerna. Detta skapar oerhörda möjligheter för alla företagare och i synnerhet nu för de mindre aktörerna på marknaden.

Alla företagare behöver inte en egen Facebooksida, inte heller ett twitterkonto. Men för en hel del passar det säkert bra och då är det synd att inte ta sig den tiden att fundera på hur det kan ge ett mervärde för just mitt företag. Det behöver inte vara företaget i sig utan kanske en intressant tjänst, produkt som kan skapa ett intresse och en dialog som kan vara betydelsefull.

Som företagare är det viktigaste att “sälja” och många behöver marknadsföra sina produkter och/tjänster. Traditionellt har det alltid varit broschyrer som skulle tryckas, adressregister köpas och postverket som skulle bära ut budskapet. Kommunikationen var enkelriktad. Idag finns möjligheter till en dialog med kunder, kommunikationen är inte längre enkelriktad! För det behöver jag som företagare verktyg och de senaste åren har möjligheterna ökat och kräver inte längre någon större investering. För företag som har produkter som kan säljas i en webbshop så finns det också prisvärda lösningar jämfört med hur det såg ut för 10 år sedan.

Telefonkatalogen var tidigare en viktig kanal för företagare, idag är det inte telefonkatalogen utan företagets hemsida som informerar om öppettider, adress, telefonnummer mm. Så långt tror jag alla är med och det finns egentligen inga ursäkter för ett företag att inte ha en hemsida idag. Idag finns det så många prisvärda alternativ och för mig, och flertalet småföretagare, räcker det långt med de färdiga mallar som erbjuds.

Förutom själva säljet som företagare så finns det några saker som jag själv tycker förenklar företagandet. Det är bland annat apparna till min smartphone samt olika tjänster i “molnet”. Jag har äntligen åtkomst till min e-post, kalender och dokument i mobilen och jag kan läsa mina mail när det passar mig! Nästa gång jag sätter mig vid min dator på kontoret är kalendern och kontakterna redan uppdaterade utan behov av någon krånglig synkning.

Ju mer jag är ute på dessa media desto mer smarta lösningar, använder, ser och upptäcker jag. Möjligheterna finns där, de är användbara, de är smarta och oerhört matnyttiga för oss allihop. Frågan är om de inte rent av är livsnödvändiga för några av oss. Kunskapsutbytet på nätet är enormt. Äntligen kan vi säga att IT har fått ett mervärde för oss allihop.

Anne-Lie Lokko
Generalist och egen företagare som sätter användbarhet och affärsnytta i fokus.

Twitter         @lokkomotion
Hemsida        www.lokkomotion.se
Mobil             0708 37 13 23

Nyckelord: affärsnytta, användbarhet, bank, blogg, dataingenjör, DNN, e-handel, egenföretagare, EPiServer, event management, Facebook, hotell, informationssäkerhet, innovationsprocess, intranet, konsult, maka, mamma, marknadsekonom, matte, Mentor Eget Företag, projektledning, Scrum, smålänning, SME, strategi, test, twitter, webbplats, wp

Läs om SWC boken 2010 här >>